wtorek, 19 sierpnia 2014

Cukinia- przepis na bigos.

Jako że sezon na cukinie w pełni, postanowiłam napisać wam przepis na bigos z cukinii, taki, jaki ja robie według swojego pomysłu. Ale na początek trochę informacji o tym warzywie. Informacje wzięte ze strony poradnikzdrowie.



Cukinia jest to potoczna nazwa kabaczka. Im młodsza, tym smakuje lepiej. Jadalne są jej kwiaty, a warzywo możemy jeść także na surowo (co sama zdążyłam wypróbować).
Cukinia należy do warzyw dyniowatych. do Polski przywędrowała z Włoch. Warzywo to może mieć kolor ciemnozielony, pomarańczowy, albo może byc w paski.
Cukinia jest ceniona za swoją wysoką wartość dietetyczną. Jest lekkostrawna. Zawiera potas, żelazo i magnez, oraz witaminy A,C,PP, K i B1, a także beta karoten. Odkwasza organizm i pozytywnie wpływa na proces trawienia. Dzięki duże zawartości składników odżywczych, cukinia jest polecana przez dietetyków juz półrocznym dzieciom.
Cukinia to warzywo uniwersalne. Nadaje sie do smażenia, duszenia, marynowania, pieczenia oraz do jedzenia na surowo.
Jeśli jeszcze jakaś urośnie na mojej działce to na pewno coś z niej wymyslę ciekawego. Robiłam już smażoną w panierce i placuszki z tartej cukini. A dziś bigos.

Składniki:
-1 duża cebula
-4 cukinie
-świeża czerwona papryka
-2 pomidory
-boczek lub kiełbasa
-śmietana
-koncentrat pomidorowy
-musztarda
-przyprawy według uznania

Na początek przysmażamy pokrojoną w kostkę cebulę:

Kiedy cebulka się zrumieni, wrzucamy pokrojoną też w kostkę cukinię:

Wszystko zalewamy szklanką wody. Gdy cukinia zmniejszy swoja objętośc i nabierze "szklistego" koloru, wrzucamy pokrojona w kostkę paprykę i obrane ze skórki i pokrojone pomidory:
Dusimy, aż papryka zmięknie. Dodajemy pokrojony boczek, lub kiełbasę:
Jeszcze chwilkę dusimy. Następnie robimy sos ze śmietany (ok. 2 łyżki), koncentratu pomidorowego (1 łyżka) i musztardy (mała łyżeczka). .
Mieszamy wszystko z odrobina wody i wlewamy do bigosu. Jak zawrzy dodajemy swoje ulubione przyprawy. Ja dodałam te, co na zdjęciu, plus pieprz i odrobina "Warzywka".
Można też dodać świeżej natki pietruszki, koperku lub szczypiorku. Ja o tym zapomniałam. Gotowy bigos wygląda tak:
Smacznego!
Zawiera potas, żelazo i magnez oraz witaminę A, C, K, PP i B1, beta karoten.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/Cukinia-wartosci-odzywcze-i-przepisy-na-dania-z-cukinii_34738.html
Zawiera potas, żelazo i magnez oraz witaminę A, C, K, PP i B1, beta karoten.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/Cukinia-wartosci-odzywcze-i-przepisy-na-dania-z-cukinii_34738.html

3 komentarze:

  1. Bigos jest na podstawie kapusty kiszonej, a nie cukinii, to przepis na leczo chyba? :D
    Ale wygląda pysznie, pozdrawiam ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Siostra w książce kucharskiej ma podobny przepis, na którym sie wzorowałam i pisze tam, że jest to bigos. W mojej okolicy też wszyscy nazywaja to bigos. Leczo można to nazwać, bo jest papryka, ale bez papryki już by to leczo nie było. Wygląda pysznie a jeszcze lepiej smakuje. Pozdrawiam również :)

      Usuń
  2. Bigos jest na podstawie kapusty kiszonej, a nie cukinii, to przepis na leczo chyba? :D
    Ale wygląda pysznie, pozdrawiam ;*

    OdpowiedzUsuń